Często w nowoczesnych ciągnikach gąsienicowych stosuje się mimośrodowe urządzenia napinające. Naciąg gąsienicy reguluje się śrubą regulacyjną, której pokręcanie powoduje zmianę położenia koła napinającego, Elementem sprężystym jest oś pracująca jako drążek skrętny. Gąsienice. Ze względu na wykonanie ogniw, gąsienice mechanizmu gąsienicowego można podzielić na metalowe i metalowo-gumowe, rozbieralne i nierozbieralne, o zazębieniu szpulowym i grzebieniowym. Od gąsienicy wymaga się zwykle: — znacznej odporności na zużycie, — dobrej przyczepności do podłoża, — niewielkiego nacisku jednostkowego na — małego oporu podczas zakręcania ci ognika, nieznacznego niszczenia podłoża podczas ruchu ciągnika. Mechanizmy gąsienicowe ciagników rolniczych maja często gąsienice z ogniwami rozbieralnymi (składanymi). Konstrukcja taka pozwala na zastosowanie tzw. trzewików przykręcanych do ogniw gąsienicy, o kształtach odpowiednich do warunków pracy ciągnika. Rozbieralność ogniwa pozwala na użycie różnych materiałów na poszczególne części skladowe ogniwa, zależnie od ich obciążenia i przeznaczenia. Ogniwa rozbieralne są jednak bardziej skomplikowane konstrukcyjnie i cięższe niż ogniwa nierozbieralne. Gąsienice z rozbieralnymi ogniwami zaopatrzonymi w trzewiki ma. np. ciągnik S-80. Sąsiednie ogniwa połączone są ze sobą sworzniami zaciśniętymi w jednym ogniwie i obracającymi sie w tulejach wtłoczonych do uch drugiego ogniwa. Zęby koła napędowego zazębiają sie o tuleję spełniającą zadania szpuli. W ciągnikach szybkobieżnych do przegubowego polaczenia ogniw stosowane sa czasem łożyska igiełkowe. W ciągnikach rolniczych połączenie przegubowe ogniw tworzy zwykle para sworzeń-tuleja. 0. Ogniwa gasienicy nierozbieralnej sa jednolite — lane lub kute. Ogniwa połączone są z sobą sworzniami przechodzącymi luźno przez ucha ogniw. Zalety ogniw jednolitych to: mniejszy ciężar niż ogniw rozbieralnych, prosta technologia produkcji oraz łatwe rozbieranie i składanie gąsienicy, a podstawowe wady to: brak możliwości naprawy ogniwa, konieczność stosowania specjalnych stali na całość gąsienicy, trudność zabezpieczenia przegubów przed szybkim zużyciem. [patrz też: części renault, Części citroen, citroen ]