Kolo napędowe często opiera sie na gąsienicy w pobliżu płaszczyzny oparcia kół nośnych o gąsienice (np. w ciągniku S-80), lecz mechanizmy gąsienicowe z podniesionymi kołami napędowymi sa korzystniejsze, ponieważ: — odciążają koła napędowe od reakcji podłoża, — zmniejszają straty na odkształcanie podłoża, — zmniejszają kołysanie podłużne ciągnika (w razie odpowiedniego doboru kątów pochylenia napędowych i czolowych odcinków gąsienicy). Kola nośne, mechanizmy gąsienicowe ciągników z półsprężystym zawieszeniem mają przeważnie kola nośne obracające się w łożyskach ślizgowych.
Kołnierz kola nośnego przenosi obciążenia osiowe powstające podczas ruchu ciągnika i utrzymując gąsienice we właściwych położeniach. Koła nośne ciągników szybkobieżnych osadzone są zwykle na lożyskach tocznych. Kształt powierzchni roboczej kołnierza zależy od uksztaltowania ogniw gąsienicy. Na powierzchni roboczej koła jest często nawulkanizowana warstwa gumy. Kola podtrzymujące są skonstruowane podobnie do kół nośnych i różnią się od nich szczegółami wykonania. Kola napinające gąsienic osadzone są podobnie, jak koła nośne w łożyskach ślizgowych lub tocznych. Kola napinające mają zwykle występy prowadzące gąsienicę w środku powierzchni roboczej, co pozwala na zmniejszenie ich szerokości. Osie kół napinających mogą zmieniać swe położenia dzięki urządzeniom napinającym. Urządzenie napinające służy do regulowania naciągu gąsienicy oraz chroni gąsienicę przed nadmiernymi obciążeniami dynamicznymi oraz w razie zakleszczenia się między elementami mechanizmu gąsienicowego jakichś ciał obcych. Przed nadmiernym naciągiem gąsienice chroni element sprężysty napinające w urządzeniu napinającym. Np, w mechanizmie gąsienicowym ciągnika S-80 tego rodzaju elementem sprężystym Są dwie sprężyny śrubowe, oparte z jednej strony o kołnierz widełek przykręconych do przesuwnej obsady osi kola napinającego. Naciąg gąsienicy może byt regulowany za pomocą śruby regulacyjnej. [patrz też: wynajem aut dostawczych, przekładnia zębata, Wypożyczalnia samochodów Gdańsk ]