Wśród urządzeń samobieżnych rozróżnia się: dźwignik; prosta dźwignica, która podnosi ładunek przez bezpośrednie działanie sztywnego elementu, jak śruba, zębatka itp. (z wyłączeniem cięgieł), cięgnik; prosta dźwignica, która ciągnie ładunek za pomocą haka (lub innego zaczepu) zawieszonego na cięgle nawijającym sie na bęben lub koło łańcuchowe; ze względu na ruch ładunku, wśród cięgników rozróżnia się: przyciągarki (zbliżające ładunek do cięgnika), wciągarki (ruch ładunku ku cięgnikowi, a od ciągnika tylko dzięki sile ciężkości) oraz wodzarki (ruch ładunku odbywa gie w kierunku cięgnika i w kierunku przeciwnym za pomocą dwóch cięgiel działających na zmianę), wyciąg; cięgnik zaopatrzony w platformę lub skrzynie przesuwaną w prowadnicach pionowych lub skośnych. Spośród wszystkich odmian dźwignic na podwoziach samochodów lub ciągników najczęściej spotyka się żurawie samochodowe, na ogół 0 szerokich zakresach zastosowania. Żuraw samochodowy służy zwykle do podnoszenia ładunków i przenoszenia ich lub przewożenia na niewielkie odległości. Podstawowa zaleta żurawia samochodowego to łatwość szybkiego przerzucania go na różne odcinki robót. Przeważnie spotyka się samochodowe żurawie wysięgnikowe, rzadziej żurawie obrotowe lub żurawie wychylne. STAR. Żuraw samochodowy na podwoziu samochodu STAR 20 składa się z podwozia samochodowego A-20 z kabiną kierowcy, kabiny maszynisty, prądnicy prądu zmiennego 3 x 380 V oraz właściwego żurawia i jego mechanizmów. Prądnica jest napędzana przez silnik samochodu.
Mechanizmy napędowe żurawia, czyli mechanizm podnoszenia, mechanizm zmiany wysięgu i mechanizm obrotu, są napędzane przez oddzielne silniki elektryczne zasilane z prądnicy lub z sieci. Wbudowany transformator 220/380 V umożliwia korzystanie z sieci o napięciu 3 x 220 V. W razie przekraczania dopuszczalnych skrajnych wysokości podnoszenia lub skrajnych położeń wysięgnika silniki elektryczne są automatycznie wyłączane przez wyłączniki. Hamulce wszystkich mechanizmów są sterowane przez elektromagnetyczne luzowniki. Podczas pracy żuraw jest podparty na wspornikach, wobec czego nie może być użyty do przewożenia ładunku, W czasie jazdy wysięgnik żurawia spoczywa na wsporniku wbudowanym przed kabiną kierowcy. [hasła pokrewne: serwis mitsubishi, wynajem autokarów Warszawa, szamba ekologiczne ]