Ponieważ dla ekonomiczności i przewozów decydujący jest czas przejazdu przez dane odcinki, autostrady należy uważać za najbardziej ekonomiczne arterie drogowe pod względem ruchu. Przyczynia się do tego przede wszystkim wysoki stopień bezpieczeństwa ruchu, pozwalający na osiąganie dużych szybkości, ponieważ jednocześnie inne warunki techniczne trasy (jak promienie łuków pochylenia niwelety) są dobre, czas przewozu jest wyjątkowo korzystny. Jednocześnie przy trasowaniu autostrad mamy do czynienia z minimalnymi odchyleniami od kierunków prostych powietrznych, wydłużenia, zatem trasy nie są duże. Sieć dróg przeznaczonych wyłącznie do szybkiego ruchu samochodowego z natury rzeczy jest przeznaczona do ruchu na duże odległości (ruch dalekobieżny). W wyniku sieć autostrad ma znaczenie gospodarcze wyłącznie dla przewozów dalekobieżnych. Uzasadnienie ekonomiczne projektu budowy drogi dla ruchu wyłącznie samochodowego wymaga bardzo dokładnych studiów gospodarczych, tym bardziej że budowa takich dróg jest bardzo kosztowna. W związku z tym należy uważać za aktualną sprawę budowy autostrad, gdy nasilenie ruchu samochodowego na drogach poważnie obciąża drogi istniejące, a ruch dalekobieżny doznaje poważnych przeszkód wskutek niemożności rozwijania dużych szybkości i zbyt ruskiego stopnia bezpieczeństwa ruchu. [hasła pokrewne: firma zbrojarska, przeciski pod drogami, acetazolamid ]