Szybkość techniczna V, jest to przeciętna szybkość osiągana pomiędzy początkowym a końcowym punktem jazdy. Za czas przyjmuje się faktyczny czas przejazdu łącznie ze wszystkimi postojami nieplanowanymi. Szybkość ta ma decydujące znaczenie dla ustalenia planowanej i rzeczywistej pracy taboru gdzie: K – przebieg taboru w km, T – czas jazdy i postojów nieplanowych w godzinach. Szybkość eksploatacyjna (handlowa) V, jest to stosunek przebytej drogi (w km) podczas wykonywania zadania transportowego do łącznego czasu pracy, tj. przejazdu, postojów planowych i nieplanowych Tp: szybkość maksymalna jest to największa szybkość jaką pojazd może osiągnąć w najbardziej sprzyjających warunkach. Szybkość optymalna jest to szybkość przy której praca pojazdu jest najbardziej racjonalna. 2. WYDAJNOŚĆ ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH Wydajnością środków transportowych nazywamy ilość jednostek przerobowych (tonokilometrów, ton, m, sztuk) wykonanych przez środek trans portowy w określonej jednostce czasu (w ciągu godziny, zmiany, dnia, miesiąca, roku). [patrz też: Firma transportowa, podesty magazynowe, opony do wózków widłowych ]