Decydując się na zakup samochodu używanego trzeba brać pod uwagę fakt, że samochód może być awaryjny. W końcu swoje kilometry już ma na liczniku, a części pojazdów nie są wieczne i mają prawo ulec awarii. Właściciel koszty naprawy musi pokryć z własnej kieszeni. W nich skład wchodzą: robocizna i części. Największymi hitami na polskim motoryzacyjnym rynku wtórnym są VW Golf IV i VW Passat B5, Opel Astra II, Ford Focus I oraz BMW 3 E46. Wszystkie wymienione pojazdy są często spotykane w ogłoszeniach, komisach, na giełdach. To auta idealne na długie podróże – nawet, jeżeli kupimy auto z długim przebiegiem to i tak będziemy zadowoleni i pojeździmy samochodem przez kilka lat.  Zaletą powyższych modeli jest to, że nie ma problemu z dostępnością części zamiennych. Nie należy wierzyć, że auto jest bezawaryjne, ponieważ nie istnieje taki przedmiot jak samochód niepodlegającym awariom.  Problemem przy użytkowaniu Forda Focusa może być korozja na błotnikach i na wewnętrznej stronie drzwi. Lakierowanie jednego elementu to wydatek 400-500 złotych. Niekiedy lepiej wstawić nowy element i nie obawiać się o wystąpienie rdzy przez kilka lat.. Przedni błotnik kosztuje 150 zł, wymiana 120 zł, co z lakierowaniem daje 670-770 zł. Dla uchronienia karoserii przed piaskiem i kamieniami zdzierającymi lakier mechanicy polecają założenie chlapaczy – uniwersalne można dostać za 30 zł, za montaż warsztat policzy 50 zł. W sumie wydamy 80 zł na jedną oś. W podwoziu awaryjne jest tylne wielowahaczowe zawieszenie. Często trzeba wymieniać tuleje lub tłumik wydechu. Są to znaczne koszty od 217 do 1000 złotych. Wiele Focusów, z bębnami z tyłu, ma zapieczone ręczne hamulce. Za rozbieranie, czyszczenie, czasem szlifowanie obrzeża na bębnach trzeba zapłacić ok.150 zł. W silniku wszystkie awarie oznaczają duży ubytek gotówki w portfelu. Do najczęstszych usterek należą: awarie dwumasowego koła zamachowego. Dlatego warto zwrócić uwagę na następujące objawy: stuki przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika, wibracje na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Koło zamachowe plus sprzęgło kosztują od 1900 do 3000 zł, z wymianą 2500-3600 zł. Można takich kosztów uniknąć, jeżeli systematycznie będziemy dokonywać przeglądu samochodu i dbać o jego dobry stan techniczny. Warto być czujnym na wszystkie odgłosy z pojazdu i w porę reagować. [przypisy: skup aut, komunikacja drogowa, pompy ciepła ]